Partner pre Váš pohybový aparát

Režim pacienta ktorý má indikované nosenie ortézy

1. Nosenia ortézy je vždy na základe  rozhodnutia lekára a to v režime:

  • Celodennom – 22 hod. denne, z toho cca 1 – 1,5 hod. je na cvičenie a 0,5 – 1 hod. na osobnú hygienu. V ortéze je nutné aj spávať.
  • Prerušovanom – pacient nosí ortézu niekoľko hodín denne, tiež v nej aj spáva.
  • Nočnom – pacient v ortéze spáva, cez deň ju nepoužíva. 

Vo všetkých troch prípadoch je potrebné cvičenie v ortéze aj bez ortézy.

Po odovzdaní prvej ortézy je privykanie na ňu postupné – počas jedného týždňa (max. 10 dní) je potrebné stále zvyšovať dobu jej aplikácie (nosenia) – najskôr na 1 – 2 hod., potom ortézu zložiť na niekoľko hodín, znova nasadiť na 1 – 2 hod. Tento režim opakovať, postupne zvyšovať dobu nosenia a skracovať dobu bez ortézy – až do dosiahnutia lekárom stanoveného režimu. V prípade objavenia sa odierok, pľuzgierov alebo zaparenín na pokožke pod korzetom, je potrebná kontrola v našej nemocnici v ambulancii lekára. Tlak korzetu na telo (spočiatku môže byť nepríjemný) nie je dôvodom na zloženie korzetu, či na kontrolu v ambulancii.

2. Rehabilitačné cvičenia v korzete:

  • Dychové - zamerané na zvyšovanie objemu pľúc,  zlepšovanie ich ventilácie a pohyblivosti hrudníka. Je to predovšetkým nácvik špecifického dýchania (v trvaní najmenej 5 min. 3x denne). Cvičenie spočíva v tom, že pacient sa snaží urobiť nádych do otvorov v korzete a pri výdychu sa snaží odťahovať od tlakových pelôt v korzete.
  • Polohovacie - t.j. aktívne sa odťahovať od pelôt v korzete a vtláčanie do protiľahlých voľných priestorov (3 – 5 min. najmenej 3x denne). Tieto cviky je vhodné robiť pred veľkým zrkadlom.

3. Rehabilitačné cvičenia bez korzetu:

  • Kondičné - zamerané na zmiernenie a odstraňovanie svalovej nerovnováhy pohybového systému, na posilnenie svalstva chrbta a brucha (zhruba 20 min. 2x denne). Balančno-stabilizačné cvičenia.
  • Polohovacie - podkladanie vyklenutých častí trupu pri ľahu na boku (napr. zloženou plachtou, uterákom a pod.).
  • Dýchacia gymnastika s dôrazom na hrudné a bráničné dýchanie v kaudálnom postavení hrudníka.

Všetky rehabilitačné cvičenia je potrebné vykonávať presne podľa inštruktáže odborného rehabilitačného pracovníka (lekára, či fyzioterapeuta). 

4. Odľahčovanie chrbtice:

  • Oslobodenie od nosenia a dvíhania bremien, dlhých pochodov (nad 5 – 10 km, podľa veku pacienta). V rámci odporučenia dve sady kníh (jedna sada doma a druhá v škole).
  • Oslobodenie od telesnej výchovy a dlhých pochodov.

 5. Ďalej je vhodné:

  • plávanie 1 – 2x týždenne 1 hod.,
  • polohovanie, t.j. podkladanie vyklenutých častí trupu pri ľahu na boku (napr. zloženou plachtou, uterákom a pod.) a zotrvanie v tejto polohe 20 – 40 min. minimálne 2x denne – napr. pri čítaní, pozeraní televízie a pod.,
  • učenie a čítanie v ľahu na chrbte alebo na bruchu, polohovanie na skoliotickom kline,
  • koordinačné cvičenia (lopty, úsečový vankúš), dynamizácia sedu (PC vankúš, fit lopta).

6. U pacienta je potrebné

1x za jeden až dva mesiace zmerať telesnú výšku a hmotnosť, údaje zaznamenať a predložiť lekárovi pri kontrole. Nevyhnutnou súčasťou takto nastavenej liečby pacienta so skoliózou je aj starostlivosť ortopedickými technikmi z protetickej firmy, ktorí zhotovia ortézu na mieru.